SNABBINFO GÄLLANDE RETURER, ÅNGER & EGEN DESIGN.
Viktigt information gällande returer och ånger.
Enligt distansavtalslagen har du alltid 14 dagars ångerrätt, från det att du mottagit din order, om du skulle ångra ditt köp.
Om varan returneras i ett skick som är sämre än vad som är rimligt för att testa varans funktion och egenskaper kommer du behöva ersätta värdeminskningen av produkten. Om du vill utnyttja ångerrätten behöver du skicka tillbaka varan skyndsamt (inom 14 dagar) från att du har meddelat oss att du ångrar ditt köp.
Att returnera:
Paketera produkten väl, gärna i originalförpackningen, för att säkerställa att returen kommer fram i gott skick. Tejpa igen ordentligt så att inget kan ramla ur under leveransen.
Maila oss för att få din retursedel och klistra/tejpa på den på paketet.
Lämna in hos postombud .
Så snart vi mottagit din retur (måste vara inom 14 dagar) kommer vi att maila dig en bekräftelse till adressen som ordern är registrerad på.
När vi kontrollerat produkten återbetalar/uppdaterar din faktura för det du returnerat, minus returavgift (minst 79.-) och ev. värdeminskning.
I de fall en rabatt uteblir pga återtagande av en rabattgrundande produkt, ersätts du enbart med skillnaden mellan det gamla rabatterade priset och det nya orabatterade. T.ex. 3 för 2 eller stafflat pris.
Undantag:
1. OUTLET
Då vi alltid beskriver orsaken till varför en produkt hamnar i vår outlet går det INTE att reklamera köp pga en orsak som finns med i beskrivningen. Det kan handla om skönhetsfel, mindre skada, orättvis storleksmärkning eller färgbortfall. Om du ångrar ditt köp (Se ovan) och gör en retur, kan du få ett tillgodokvitto på den summan som blir kvar efter returkostnad och ev. värdeminskning. Vi gör ingen återbetalning på dessa produkter då det ofta är mycket låga priser och/eller udda produkter/plagg som är mer svårsålda.
2. EGEN DESIGN:
Ångerrätten gäller INTE för produkter med personlig design. Det är däremot möjligt att avbryta din order med personlig design innan den är producerad.
Dubbelkolla alltid orderbekräftelsen - som skickats till den email som är registrerad på ordern - när din beställning har gått igenom och kontakta oss direkt om du vill avbryta din order. Vi kan inte avbryta en order på produkt med egen design mot full återbetalning om den redan är helt eller delvis producerad.
Om det är kort tid tills dess att fakturan förfaller och du har betalat med Klara, rekommenderar vi dig att kontakta Klarna direkt på 08 120 120 10 eller logga in på Klarnas hemsida.
KÖPVILLKOR
- Om PunchBirdie
- Företaget har sitt säte i Enköping. Företagets postadress är Vagnsgatan 1, 745 37 Enköping.
- Punchbirdie.se är en del av Jarlstedtsbolaget i Enköping. Du kan läsa mer om oss här.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
- När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
- Leverans
- Våra normala leveranstider är 2-7 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Vissa specifika produkter har längre leveranstid.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].
3.1 Leveransadress - Leveransadress: Som kund är du ansvarig för att den adress du uppger vid beställning stämmer och att ditt fulla namn finns angivet på brevlåda/brevinkast på adressen vid hemleverans/varubrev. Order som kommer i retur till oss på grund av felaktigt angiven adress kommer att debiteras en avgift för hantering och returporto med kr 150: - plus porto.
- Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- Ångerrätt & distansavtalslagen
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Vi följer distansavtalslagen enligt Konsumentverkets rekommendationer.
- Då vi inte har alla produkter på lager utan trycker vissa av produkterna specifikt efter din beställning, gäller inte distansavtalslagen. Du godkänner dessa avvikanden i samband med godkänd order och/eller korrektur. Kontakta oss direkt om du inte är nöjd med din slutprodukt, vi vill såklart ha nöjda kunder.
- Det är garanti på nya produkter som du köper om inget annats avtalats tex via mailkonversation. Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid ny produkt, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador eller vid köp av fyndvara.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: - Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected] I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- I de fall en rabatt uteblir pga återtagande av en rabattgrundande produkt, ersätts du enbart med skillnaden mellan det gamla rabatterade priset och det nya orabatterade.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid: - Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
- Fyndvaror eller nedsatta kampanjvaroro.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Vi följer distansavtalslagen enligt Konsumentverkets rekommendationer.
- Reklamation och klagomål
- Vi kollar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? - Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Bilder är också bra!
- Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ev avdrag vid utebliven rabatt pga rabattgrundande produkt görs. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter
- Genom att handla hos PunchBirdie accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- PunchBirdie är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- 10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. - 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. - 10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. - 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
- 10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, swish, kort. - 10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL Postnord. - 10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder Flodesk, vanlig mail, mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
- 10.4.1 Betalleverantör
- 10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. - 10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. - 10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). - 10.8 Ansvarig för dataskydd
PunchBirdie är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs - 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
- Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
FÖRETAGET SOM DRIVER PUNCHBIRDIE
Vi som driver den här sidan heter Linda & Göran, det är vårat bolag, Jarlstedtsbolaget, som äger alla rättigheter till sidan. Allt grafisk material och den grafiska profilen inkl. logotyp är det Linda som skapat. Sidan är ett sidoprojekt. Du hittar mer om oss här.